18 December 2010

SC ke Makan??!!!

Assalamualaikum...:)

Hahaha..ok la...hari nie aku nak cerita pasal tengah hari tadi...tengah hari tadi aku ada perjumpaan SC..korg semua mesti tertanya-tanya kan apa itu SC??ok la...SC itu singkatan bagi smart circle...or kalau waktu aku sekolah dulu,SC nie macam usrah la...adoyai!!rindu plak zaman aku sekolah dulu..weeeeee~~~I can't believe I said that..hehehe!!back to our topic..erm..serius aku rindu zaman sekolah aku yang banyak ade tazkirah semua..usrah..korg jangan main-main..aku naqibah weyh..hehehe!!bila aku masuk matriks..or kolej matrikulasi..benda-benda macam nie tak ada da..eh!!ada kt masjid Al-MAghfirah tu..tp,aku je kut yang malas nak pergi...huhuhu!!!sedih la plak kan aku cakap macam tu..tp,alhmdulillah..mungkin ada hikmah dari-Nya..yang telah melorongkan aku supaya melanjutkan pelajaran ke bumi Anbiya' nie..satu kesyukuran aku rasa..bila aku dapat tawaran ke Universiti Al-Azhar dulu..:)!!tapi,aku telah membuat keputusan ke Zagazig University..aku tukar la uni aku maksudnya..hahaha!!So,here I am..in Zagazig University as first year medical students..wowie~~never thought that my ambition since I was a kid will become a reality now..Insha-Allah!!jihad fisabilillah..:)!!

Alamak!!!!hehehe..Aku da merepek plak kan kat atas tu..xpela erk??korg layan je la...hahahaha!!sebenarnya..tujuan n3 aku kali nie..nak cerita pasal tadi..akak naqibah aku iaitu Kak Amir..Nama penuh dye Amira..tu je aku taw...adoyai!!teruk btol aku sebagai adik SC..tapi,xpe..xmeriah SC tu kalau aku dgn rakan seangkatan aku iaitu mahfuzah xde..sebab kami berdua nie banyak mulut a.k.a talkative..hahaha!!mulut x reti nak diam weyh!!!hahahaha!!adoyai..target aku terlepas lagi...Aku nak cerita yang Kak Amir telah membelanja aku dan ahli-ahli SC yang lain makan di Alexandria Pizza di Qommiah..pergh!!!terbaek wokkk!!hahahahah..banyak giler weyh..Kak Amir pesan..Pizza sampai 2 yang medium punya..Makrunah sampai 3 mangkuk..Fathirah pon 2..yang satu coklat punya..yg lagi satu aku xtahu la plak apa nama dye..hahahaha!!!yang aku taw aku makan je..da orang belanja..jangan tolak weyh!!rezeki tuh...tok seh!!!hahahaha!!!here are some pictures that I snap..weeee~~


Nie nama dye aku xtahu..aku main makan je..da orang belanja..hahahaha!!shhhhh~~




Dalam mangkuk tu..nama dye makrunah xsilap aku..weee~~
Ada model ok...hahaha!!nie kawan aku..dye nie la Mahfuza a.k.a uja..:)



Korang nampak x yang panjang2 leper je tu..ha!!!tu la dye Fathirah Shukulatah..hahaha!!nie macam roti canai..tapi,dye letak coklat semua..nie la fav8 aku beb!!kalau datang Alexandria Pizza nie..hehehe!!Jus Apple tu pon sedap weyh!!!terbaek wokkk...hahaha!!

LAST but NOT LEAST :

aku happy sangat kat sini..banyak ilmu aku dapat..ilmu dunia for sure la kan..coz aku datang ke Zagazig nie pon memang nak study pon..tapi,aku dapat jugak ilmu akhirat or bekalan aku ke akhirat kelak..Sekarang nie SC semua tengah membedah kitab WAJHUS SYABAB..karangan SYEIKH QARDAWI..ulama' yang paling muktabar sekarang nie...korg xkan xtahu weyh..malu la weyh..orang Islam sendiri xkenal alim ulama'..masalah umat Islam zaman sekarang..yang diagungkan para artis..tu la salah satu tanda umat akhir zaman..:(!!back to our story..Aku xde la sampai tahap nak membedah kitab tu..huhuhu!!aku dengar je bila Kak Amir cerita or sampaikan intipati buku tu kat semua ahli-ahli SC..and,bagi pendapat tu mestila...
ok la..aku nak share sikit dengan korg semua..Wajhus Syabab nie menerangkan tanggungjawab pemuda dan pemudi Islam kepada agama kita...Menurut Syiekh Qardawi,tanggung jawab kita sebagai pemuda-pemudi Islam adalah seperti berikut :

  1. Memahami agama secara sahih dan sempurna
  2. Beramal dengan ilmu yang kita ada..
  3. Berdakwah..

Aku baru tahu sampai 3 je..sebab perbincangan kami pon baru sampi situ..Xpela..biar aku terang sikit demi sedikit mengenai hal-hal diatas..

  • Kenapa kita kena memahami agama secara sahih??
Baik la...itu semua semstinya tanggungjawab kita..sebab nie agama kita..bila kita memahami agama kita secara sahih..maka,ia akan memudahkan kita memahami semua perkara tanpa ada rasa ragu pon dalam hati kita..Ini semua perlu..sebab setiap da ri umat Islam itu sendiri adalah seorang pendakwah...kerana kita bawa nama agama kita ke mana sahaja..ISLAM IS THE WAY OF LIFE...macam mana kita nak berdakwah pada orang lain..lebih-lebih lagi kepada yang bukan Islam tertarik kepada Islam..kerana Islam itu agama yang syumul dan sempurna..Jika ada yang ingin menokok tambah..itu yang dinamakan sebagai TIDAK memahami Islam itu secara sempurna..MEREKA MAHUKAN ISLAM TANPA HUDUD DAN QISAS..MEREKA MAHUKAN ISLAM TANPA POLIGAMI..apa semua nie weyh??nie fikiran-fikiran manusia atau orang Islam yang tak memahami Islam secara sahih...Nau'zubillah...:(!!Aku pon xdela sesempurna mana..tp,aku berusaha untuk menjadi seorang muslimah yang memahami agamanya secara sahih..Insha Allah..:)!!

  • Kenapa kita perlu beramal dengan ilmu yang kita ada??
Erm..untuk menjawab persoalan nie..Korang pernah dengar tak ade perumpamaan arab ke pe ntah aku pon xtaw..tapi,aku belajar la benda tu semua waktu sekolah dulu...erm.."ILMU TANPA AMAL IBARAT POHON TANPA BUAH"...ha!!!aku siap bagi warna merah dengan large-kan font lagi untuk korg..erm..aku rasa ayat yang aku bagi tu pon da terang sedikit demi sedikit mngenai tajuk nie..ayat nie aku translate da...hehehe!!erm...perlunya kita beramal dengan ilmu kita sebab baru senang kita melakukan semua hal yang dituntut oleh agama kita..sedkit demi sedikit pon..ermm..lagi satu..kita kena menjadi contoh muslim or muslimat yang baik pada orang-orang bukan Islam..supaya mereka semua pon dapat memahami dan tertarik dengan Islam..kalau kita sendiri sebagai umat Islam tak beramal dengan ilmu kita dan terikut2 dengan budaya macam zaman sekarang..nie semua akan memberi fitnah kepada agama kita sendiri..huhuhu!!korg faham kan??nie la yang cuba disampaikan..kenapa kita perlu beramaal dengan ilmu yang kita ada??

  • Berdakwah??
Baiklah..yang terakhir...setelah kita memahami agama kita secara sahih dan beramal dengan ilmu tu..kita kena la berdakwah..erm..ada hadis..tp.aku tak ingat la sanad dan matan dye..erm.."Sampaikanlah walau sepatah ayat"..erm..aku mnta maaf kalau aku salah mengenai nie..tapi,aku berusaha untuk menerangkan dengan sebaiknya...kita saling membantu dalam membaiki diri kita..:)!!back to this topic..erm..Tanggapan masyrakat Melayu kita dari dahulu lagi sehingga lah sekarang...Hanya ustaz dan ustazah je yang boleh berdakwah..Nie sangat la salah weyh!!huhuhu..kerana setiap dari kita adalah pendakwah...walaupun bukan la kepada masyarakat..tapi,kita adalah pendakwah pada diri kita sendiri,keluarga kita..dan masyarakat sekeliling kita..faham tak apa yang aku cuba sampaikan??erm...nie yang perlu kita ubah..Maka,hal nie semua bergantung pada SYABAB-SYABAB diluar sana..termasuk lah aku..sebab..kita perlu berdakwah pada dirikita dahulu..bermula dari bawah..kemudian pada keluarga yang bakal kita bina kelak..Insha Allah..semoga sentiasa dalam keredhaan-Nya..kemudian,baru lah kepada institusi yang lebih besar..seperti tempat kerja and even negara kita..Insha-Allah..:)!!tidak ada lagi keraguan yang akan muncul..:)

LASTLY :

Aku harap n3 kali nie da cukup panjang untuk korang semua..aku mnta maaf kalau ada maklumat-maklumat yang salah aku bagi..erm..korang just betolkan je..leave your comment ok??aku masih belajar dan aku akan terus belajar..sebab "TUNTUTLAH ILMU DARI BUAIAN SEHINGGA KE LIANG LAHAD"..nie da menunjukkan betapa dituntut or wajib kita menuntut ilmu..SO!!korg semua jangan la malas...peringatan untuk diri sendiri jugak..sebab yang paling dekat dengan mulut aku adalah telinga aku...Sebab setiap ilmu yang bermanfaat yang kita dapat tu ada ganjaran dari-Nya..Setiap ilmu itu adalah dari-Nya..kerana Allah Yang Maha Mengetahui segala..:)!!

Ok la...kalau ada yang salah tolong bagitahu erk??dan tolong btolkan..:)!!!daaaaa~~~

Waalaikumussalam..:)

2 comments:

  1. asyik nampak entry makanan je pagi2 buta ne
    wuuu..

    congrat ye tercapai cita2 ;">

    ReplyDelete
  2. hahaha..makan??
    nak suh mkn la tu..petanda la tu..:)

    neway..thankz..alhmdulillah..:)

    ReplyDelete